18‏/12‏/2008

أول قصة

يارب تكونوا عيدتم وأكلتم فتة ولحمة و رز وحاجات كتيير ،
وتكونوا أخدتم هدنة قبل ما أحكيلكم قصة من قصص الشيكابالا
بس يهمنى رأيكم بصراحة وبدون تحيز
لأن الحكاية دى حصلت مع زوجتى
صدى الصمت
ومش عشان هيه قديمة فى التدوين هتيجوا فى صفها

طبعاً كلنا عارفين قلعة صلاح الدين وجامع محمد على
عشان دول من أهم الآثار الإسلامية وأكيد كلنا درسناهم وإحنا صغيرين
وأغلبنا زار القلعة ويعرف عنها ولو معلومات بسيطة
(قشور يعنى)

وبداية المهزلة الشيكابالية كانت الساعة 10 مساءً
وأنا طالع كوبرى السيدة عيشة وكانت طبعاً زوجتى معايا
(ماهو صعب جداً جداً حد يخرج ومراتة تسيبة لوحدة كدة
لازم رجلها على رقبتة ....أخ قصدى على رجلة )
المهم ، فجأة وبدون إنذار
نزل عليا جردل ميه ساقعة وحسيت إنى هأموت

عارفين الجردل دة كان ايه؟
كانت جملة قالتها زوجتى العزيزة بمنتهى التلقائية :
زوجتى :
إيه دة ؟ القلعة منورة كدة ليه ؟
هوة مش رمضان خلص خلاص !!
وله مكسلين يشيلوا الزينة والنور؟؟؟
أنا :
يا ماما دى أنوار ثابتة مالهاش دعوة بالمناسبات
إتعملت بعد دراسة وتحت إشراف وزارة الثقافة
زوجتى: نعم م م م م !!! لية والثقافة مالها ومال القلعة
هيه لوحة فنية وله ايه ؟؟؟؟
أنا : لأ مش لوحة بس دى أثر
زوجتى : ما أنا عارفة طبعاً
بس تصدق إحنا مش بنعرف نحافظ على الآثار
ليه نسيبها مقشرة ومبهدلة كدة
كنا المفروض ظبطناها
أنا : إزاى بقى نظبطها يعنى ؟
زوجتى : نغير السور القديم بسور رخام ونركب ألوميتال
ونديها وش دهان جديد
هيه هتتكلف بس هتبقى فى الآخر تحفة
بصراحة أنا مأقدرتش أرد ولا أنطق
كل ال عملتة ركنت العربية عند أول محل عصير
ونزلت سألت الراجل فبصلى بإستغراب جداً
عشان السؤال بجد كان غريب على ودنة شوية
عارفين طلبت ايه ؟؟؟
طلبت كوباية ميه بسكر عشان أقدر أوصل البيت سليم
حقى بقى أتفرس وله لأ ؟؟؟
تحذير :
النفاق ممنوع ، والتحيز مرفوع ،

ويلا شيكابالا شيكابالا

هناك 20 تعليقًا:

غير معرف يقول...

حرام عليك يا شيكابالا مراتك اللى بعتالك تقولك بحبك وبمووت فيك تقول عليهاكده واضح انك شيكابالا خااااااالص بقى مراتك الرقيقه اللى بتكتب البوستات الرقيقه دى ماصدقش ابدا ان يطلع منها الكلام ده وخيالك كمان شيكابالالا خااااااااالص

Unknown يقول...

ههههههههههه
هو يعني الحق عليها انها عاوزه تحافظ على آثار بلدنا وترممها ما أبو الهول عملوله عملية زرع مناخير
كباية ميه بسكر دوبل هنا يابني وصلحه

marmar يقول...

لالالالالالالالالالا انا مع صدى الصمت في اي حاجة لو قالت ان شارون مسلم يبقى شارون مسلم
ميه ميه يا صدى الصمت وانا بنفسي هقطع اول تذكره واجي ادهن شوية في القلعه كده صححححححححح طبعا
لازم نحافظ على الاثار ونظبطها ونرممها من اول وجديد
استنوني انا جيا اهو على اول طيارة

غير معرف يقول...

بجد عندك حق .. بس معلش لازم يستحمل وتشوف شوية من اللى احنا بنشوفه معها .. وعلى رأى المرحوم عبد المنعم مدبولى " انا اللى جبت ده كله لنفسى "

" ومفيناش من زعل يا صدى الصمت "


بـــوســـى

دردشة على الماشى يقول...

معلش يا سيدى ما انت عارف بتوع الفن دول لاسعين شوية
انت مش شايف عاملة البيت معرض؟!!
استحمل شوية وابقى اشترى سكر كتيييييير

marmar يقول...

اي كلام عن صدى الصمت تاني انا هقفل مدونتي احتجاجا واعتراضا
ياريت كل الناس تبقى ربعها بس
في ادبها وطيبتها ورقتها واحترامها وخفه دمها وانا لسه عند رايي انا جيا مصر عشان اظبط في مصر شوية مع صدى الصمت هه
اللي مش عجبه الكلام يقابلني على مدونتي
واللي بتقول لازم يستحمل هو على قلبه زي العسل اطلعوا انتوا منها وهيا تبقى ميه ميه وتعمر

بحبك يا صدى الصمت هااااااااا

زمن الشيكابالالالا يقول...

فارس بلا جواد
أشكرك على زيارتك للمدونة
لن أعقب على تعليقك لآنى لم اعتاد أن أتحدث مع أحد لا أعرفة
فأرجو منك تعريف نفسك أولاً

زمن الشيكابالالالا يقول...

لماضة
والله ؟!!!
زرعولة مناخير ؟
غريبة دى !!!ازاى ماإتصلوش بيا يأخدو الإذن قبل ما يعملوا كدة
ههههههه
شرفتى المدونة

زمن الشيكابالالالا يقول...

marmar
طبعاً طبعاً
أنا كنت عارف إن حبايب صدى الصمت هيدخلوا يدافعوا عنها ويتحيزوا ليها
عموماً أهلاً وسهلاً بيكى

زمن الشيكابالالالا يقول...

بوسى
غريبة أنا كنت فاكر إنك هتدافعى عن صديقتك
بس شكلها مزهقاكى وماصدقتى تاخدى حقك منها

زمن الشيكابالالالا يقول...

دردشة على الماشى
إشتريت سكر كتير والله
وكويس ان شهد شاهد من أهلها عليها
والله انا خايف أروح ألاقيها باعت البيت بالقطعة على انه معرض فعلاً
هههههههه

زمن الشيكابالالالا يقول...

marmar
أنا كمان بأضم صوتى لصوتك فى كل الصفات ال قولتيها عليها وأقول كمان بحبك يا صدى الصمت
ومهما عملت على قلبى زى العسل
أنا بأهزر طبعاً معاها بالبوست دة
ويلا شيكابالا شيكابالا

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

يعنى أنا بقالى سنة فى عالم المدونات وعمرى ماجيبت سيرتك
وانت أول ماتعرف سكة التدوين تكتب عليا؟؟؟؟
أنا كنت ناوية أعلن عليك الحرب
بس عشان الكلمتين الحلوين ال قلتهم فى حقى فى التعليقات أنا هأعمل هدنة مؤقتة وهأسحب قواتى من المعركة
سلام مؤقت يا حبيبى

غير معرف يقول...

ياجماعة والله حرام عليكم
كلكم علية كدة ليه ؟
دة حتى اسم المدونة جديد وجرىء واسلوب الكتابة رائع ولازم نشجعة عشان يكمل

غير معرف يقول...

على فكرة صدى الصمت دى حبيبتى .. ومش مزهقنى ولا حاجة انا بس حبيت انكشها .. وعلى فكرة انا عارفة انها مش ممكن تقول كده لانها فنانة جميلة ولا قالت براحتها علشان هى صديقتى .
وربنا يخليكم لبعض .. ويخليلكم ميروووو صديقتى هى كمان ..

بـــوســـى

الملاك الحزين يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كل سنه وانت طيب
و يارب يجعل السنه الجديده خير علينا كلنا
تحياتى وأتمنى لك التوفيق

زمن الشيكابالالالا يقول...

صدى الصمت
أولا ً أنتى لسة مكملتيش سنة فى التدوين يا بكاشة
ثانياً لو ماكنتش أكتب عليكى أمال أكتب على مين ؟
أما بخصوص المعركة وسحب القوات فبلاش أحسن وسلام

زمن الشيكابالالالا يقول...

سندريلا
شكراً شكراً سندريلا ودايماً مشجعانى يارب بس ياترى لسة بتخافى من دقة الساعة 12 ؟
ويلا شيكابالا شيكابالا

زمن الشيكابالالالا يقول...

بوسى
وحياة الشيكابالا بلاش الحنية والعواطف الزيادة دى وعموماً أنا عارف انكم أصدقاء وربنا يخليلكم القطاع كلة
ويلا شيكابالا شيكابالا

زمن الشيكابالالالا يقول...

الملاك الحزين
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
وانتى بألف خير ويارب تحققى كل أمانيكى فى 2009 وأولها انك تسيبى الشغل